Когато един дизайнер преобръща света на столовете с главата надолу

29.04.2021

През 1958 г. датският вестник Fyns Social-Demokrat пише: „ Новият ресторант Kom Igen в парк Langesø е станал толкова популярен от както отново е отворен, че сервитьорките са на път да предадат фронта. Много скоро, след насищане на интереса към него, гостите ще осъзнаят, че Лангесо е едно от най-нестандартните места в цяла Дания."

  

Какво се е случило?
Датският архитект и дизайнер Вернер Пантон е нает от баща си, управител на ресторанта Kom Igen (което на датски означава „Елате отново“), да обнови всички зали на ресторанта и да проектира разширение. На Пантон е дадена свободата да проектира целия интериор, включително текстил, килими, осветление, мебели, униформи за персонала и менюта. Използвайки геометрични форми и ограничавайки цветовата гама само до пет различни нюанса на червеното, Вернер Пантон разработва революционна обстановка. Новините за откриването на Kom Igen се разпространяват бързо като горски пожар - първо на местно ниво, после в цяла Дания и ресторантът дълго е бил обсъждан в медиите. Кулминация на цялата история е обяснимата популярност, спомената в началото.

"Основната цел на моята работа е да провокирам хората да използват въображението си. Повечето хора прекарват живота си в тъжен, сиво-бежово свят, и изпитват смъртен страх от използването на цветове."
Вернер Пантон

 


Вернер Пантон проектира и свой собствен стол за проекта за ресторанта: стола Cone. Както подсказва името му, тялото на стола има формата на конус. Застанал на върха на конуса, полукръгла подплатена седалка се разгръща нагоре, за да оформи облегалката и подлакътниците, като по този начин създава едно много удобно кресло. Или цитирайки алегорията, използвана от приятеля на Пантон Нилс-Йорген Кайзер по повод кончината на Вернер Пантон през 1999 г., столът Cone е „балерина, застанала на пръсти и завъртаща пируети с лекота“.

Цялото кресло е покрито с плат в пет различни нюанса на червеното, използвани за интериорната схема на ресторанта. Конусният стол се поддържа от плоска, тънка четиризвездна основа, изработена от неръждаема стомана. Когато по-късно говори за дизайна, Вернер Пантон заявява: „Ако трябва да започнем от нулата ... конструкция като конус е много по-проста от четирикракия бистро стол, стоящ там.“ Малко дизайнери вероятно биха се съгласили с това твърдение, тъй като зоната на преход между върха на конуса и основата е подложена на екстремни нива на натоварване, изискващи изключителна здравина и материали с високо качество.

  

Конусните столове за ресторанта Kom Igen първоначално се произвеждат в малка работилница на остров Funen. Датският предприемач Пърси фон Холинг-Кох се заинтересува от дизайнерския продукт, след като го забеляза в ресторанта. Малко по-късно той основава компанията Plus-linje, специално за производството на стола Cone. При пускането си на пазара столът предизвика национална и международна сензация. Успехът на този дизайн, заедно с надеждността на серийните производствени методи, отворя допълнителни възможности за Вернер Пантон в неговата последваща работа с конусовидната форма. Първото допълнение е Cone Stool, версия без гръб, последвана година по-късно от емблематичния стол Heart Cone, известен със своята привлекателна облегалка във формата на сърце.

През 1959 г. датският търговски панаир Købestaevnet във Фредерисия кани Вернер Пантон да проектира изложбата. Той разработва концепцията си по следния начин: „Опитът показва, че този панаир привлича невероятни тълпи от хора и те никога не виждат нищо друго освен гърбовете и раменете си. Така че, нека поставим всичко на тавана. ’ Не само конусните столове, но и много други мебели са прикрепени към тавана, за да могат посетителите да ги видят. Пресата обява Panton за напълно луд и много колеги архитекти и дизайнери изразяват неразбиране на алтернативното му мислене.

Столът Cone обаче успява да предизвика раздвижване и без да е фиксиран към тавана. Когато за пръв път е изложен на витрина на оживена улица в Ню Йорк, това предизвика хаос в движението, тъй като шофьорите внезапно спират, за да видят по-добре този футуристично изглеждащ стол. Наложило се магазина премести стола на друга витрина, далеч от улицата.

Иновативната естетика на стола Cone преработва концерцията за сядане през втората половина на 50-те години. Това е първото творение на легендарния дизайнерски език, с което Вернер Пантон е известен и до днес. Vitra и Вернер Пантон се обединяват, за да разработят стола Panton малко след това. През 1963 г. дизайнерът и съпругата му Мариан се преместват в Базел, в непосредствена близост до централния офис на швейцарската компания. През годините между тях и собствениците на Vitra - Fehlbaums се установява дълготрайно приятелство. Мариан Пантон и до днес живее в Базел. Внимателното управление и по-нататъшното развитие на работата на датския дизайнер е една от задачите, които Vitra наследява от тази връзка. И тъй като Plus-linje вече не съществува, столовете Coner, Cone Stolice и Heart Cone Chair се произвеждат от Vitra от 2004 г.

Новини

20
Август
ЛЯТНА ВАКАНЦИЯ 23.08.21 - 29.08.21
Уважаеми клиенти, магазин The Project ще е в лятна ваканция в периода 23.08.21 - 29.08.21 г. ...
29
Април
Когато един дизайнер преобръща света на столовете с главата надолу
През 1958 г. датският вестник Fyns Social-Demokrat пише: „ Новият ресторант Kom Igen в парк Langesø е станал т...
28
Април
Когато диванът пристига съвсем навреме за дигиталната ера
През 2006 г. Vitra пусна необикновен диван с изключително високи странични и задни панели. През 2007 г. Apple пусна своя iP...