Столове Eames Shell

Когато един стол поставя началото на революция

Рядко в историята на съвременния дизайн на мебели има идея, която е резултат от развитието на пластмасовия стол на Чарлз и Рей Иймс. През деветнадесети век столът No14 на Thonet е придобил широка популярност, а през 20-те години използването на тръбната стомана от Marcel Breuer, Mart Stam и Ludwig Mies van der Rohe за проектиране на обзавеждане, промени както външния вид, така и методите на производство на столовете през първата половина на ХХ век.

Пластмасовият стол на Чарлз и Рей Иймс, който се основава на концепция, разработена от Чарлз през 1948 г. за състезанието „Евтини мебели“ на Музея за Модерното Изкуство, представя нов материал за дизайн на мебели: пластмасата, или по-точно фибростъклото-усилен полиестер. Той едновременно представя нов тип седалка - черупката, и отхвърля идеята, че столът трябва да обединява седалка и основа в неразделно цяло. Вместо това, прави възможно комбинирането на отделни варианти на седалки с различни основи.

Това доведе до създаването на цяло семейство столове - Eames Shell Chairs, които могат да се използват в почти всяка обстановка - домове, офиси или обществени пространства, благодарение на голямото разнообразие от комбинации. Възможностите са безкрайни: столове за хранене, столове за стадион, ниски столове, люлеещи се столове, столове за аудитории, столове за подреждане, столове с и без тапицерия, столове в безброй цветове, столове за зони за изчакване и т.н. Тази концепция доминира на пазара през следващите десетилетия. Изумителното е, че пластмасовите столове от Чарлз и Рей Иймс не са просто новаторско изобретение. Въпреки занижената си естетика, те ясно се различават от безбройните вариации на тази типология столове, разработени от други дизайнери през следващите десетилетия. Тяхната привлекателност е все така силна и до днес.

       

Фибростъкло

Търсенето на алтернативни материали води Чарлс и Рей Иймс до подсилената със стъклени влакна полиестерна смола, която дотогава е имала предимно военни приложения, като самолети и капаци на пилотската кабина. Иймс високо оценяват предимствата на фибростъклото, като леемост, твърдост и пригодност за индустриални производствени методи. С този материал, който досега е бил непознат в мебелната индустрия, те успешно разработват формованите седалките за масово производство. Така се ражда столът от фибростъкло. Неговата органична форма и еднокомпонентна седалка се превръщат в иновация за времето, когато столовете се разглеждат основно като седалка и облегалка. Фибростъклото предлага допълнителното предимство на приятна на пипане структура и перфектно формована форма за оптимален комфорт.

       

Пластмаса

В тясно сътрудничество с Eames Office, който се управлява от семейство Иймс, Vitra разработи полипропиленова версия на пластмасовия стол на Иймс през 1999 г. Полипропиленът е висококачествена, здрава пластмаса, която служи като добър заместител на фибростъкло и е рециклируема. Това направи възможно производството на пластмасова група столове Иймс с екологично устойчиви методи. Въпреки успеха на това ново поколение пластмасови столове, Vitra никога не губи интерес към оригиналния материал и продължава да следи напредъка в методите за производство от фибростъкло.

         

Силата на добрия дизайн

Следвайки традицията и духа на Чарлз и Рей Иймс, устойчивия дизайн е от основно значение за всички дейности на Vitra. Ние вярваме в силата на дизайна, който се отказва от стилистичните тенденции и елиминира излишните детайли. С над 100 000 конфигурации, 23 цвята на корпуса и 36 опции за тапицерия, има стол Eames Shell за всеки, всеки дом и всяко пространство. Дали от фибростъкло, полипропилен или заварена стомана, столът от фибростъкло на Eames, пластмасовият стол на Eames и столът от стоманени елементи са оформени спрямо човешко тяло така, че да предложат високо ниво на комфорт.

 

Новини

26
Август
ЛЯТНА ВАКАНЦИЯ 23.08.21 - 29.08.21
Уважаеми клиенти, магазин The Project ще е в лятна ваканция в периода 29.08.22 - 05.09.22 г. ...
26
Април
Фантастични пейзажи в дома
С авангардния си силует столът Panton изглежда повече като стоп-кадър на вълнообразно движение отколкото като стол. Специал...
29
Април
Когато един дизайнер преобръща света на столовете с главата надолу
През 1958 г. датският вестник Fyns Social-Demokrat пише: „ Новият ресторант Kom Igen в парк Langesø е станал т...